Introduksjonen av data for barn er ofte forbundet med lek. Leken har forskjellige formål men i undervisningen bør leken ha klare mål for læring. For å legge tilrette for en lekende og ikke minst lærende omgivelse i skolen og for IKT bør eleven oppleve et meningsfylt læringsmiljø.
For å oppnå meningsfylte læringsmiljøer for IKT-lek trenger elevene:
- Tilgjengelighet: video, datamaskiner, bærbare maskiner, internett, faks, digitalkamera eller hva en oppfinnsom lærer måtte kunne få tak i.
- Utvalg: ulike programvarer
- Lenker: lenker til andre klare læreaktiviteter
- Engasjement: Mulighet for å engasjere seg i aktiviteter
- Tid: elevene trenger å få tid til sysle med alle mulige fremstillingssystemer som de støter på i skolen.
- Læreren: elevene trenger lærerens erkjennelse, engasjement og lærerens støtte og observasjon av fremgangen i læringen.
Etter hvert vil eleven kunne gå fra; Hva er dette og hva kan det gjøre? til Hva kan jeg få dette til å gjøre for meg?
Dette var et lite utdrag fra IKT i klasserommet, en bok som sier noe om hvordan vi kan hjelpe barn å se mening i det de gjør av IKT i skolen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar