mandag 24. september 2007

Om å skrive på pc..

Etter å ha lest et innlegg av Lone, begynte jeg å tenke på mitt eget forhold til å skrive oppgaver på pc. Jeg husker ennå første gangen jeg vi fikk i oppdrag å skrive en tekst på pc. Det var i 4. eller 5. klasse. Jeg husker at jeg ble litt skuffet over hvor ”lite tekst det ble” i forhold til når jeg skrev med penna. Men etter litt arbeid med fonter, lære seg å sette inn bilder i teksten ble det jo riktig så arti.


Det kan godt hende at mange elever i begynnelsen bruker litt tid på å komme seg inn i hvordan en bruker tekstbehandlingsprogrammet men jeg trur at når de vel har kommet seg inn i det så bruker de mindre tid på det. Elever som ikke er vant til å skrive oppgaver på pc vil jo trenge litt tid til å finne den fonten de liker, lære seg å sette inn bilder, lage fine overskrifter osv.

For å finne ut mer om hva elevene synes om å bruke pc i skolen satte jeg meg ned å søkte om temaet på nettet. I en artikkel fra forbruker.no kan vi lese om Halvard Hølleland i Elevorganisasjonen som mener at skolen må lære seg å bruke data på en mer fornuftig måte slik at elevene blir bedre rustet for samfunnet de skal ut i. I tillegg mener han at lærerne har alt for dårlig kompetanse til å få utnyttet pc i skolen på en fornuftig måte. Og dette har vi jo hørt før. Og selv om den digitale ferdighet ble innført med kunnskapsløftet har det ennå ikke skjedd noe med utdanningen til lærerne. Lurer på når IKT blir innført som et obligatorisk fag på lærerutdanningen?

Det som dukket opp i hodet mitt når jeg tenkte på mitt eget forhold til å skrive oppgaver på pc var hvor mye enklere jeg synes at det er å skrive en oppgave på pc. Pc-en gir meg mye større muligheter enn med penna. Her kan jeg gjøre så mye som enten ikke går an eller bare blir rot og klusj på papiret. Men så er jeg jo klar over at det er mange som ikke synes noe om å skrive på pc-en i det hele tatt..

1 kommentar:

Bjørg sa...

IKT burde vel aller helst vært et obligatorisk fag i lærerutdanningen i god tid før kunnskapsløftet. På samme måte som lærerne i vg burde lært det mest elementære om IKT-bruk i skolen før innføringen av PC for alle elever.